Hvordan bli en bedre leder?
Ukeavisen Ledelse, BI magasinet, Personal og Ledelse og enda flere skriver mye om 10 gode råd eller 5 gode råd for å bli bedre ledere etc. Jeg har egentlig vært ganske klar på å ikke gå i den gi-råd-fellen. Men så er det noe med engasjementet da – så bær over med meg her!! Selv mener jeg at veien til å bli en god leder starter i en helt annen ende. For meg starter den med at hver og en som ønsker å lede andre mennesker må stille seg det enkle spørsmål: Hvorfor? Hvorfor bli leder og lede andre mennesker? Hva vil jeg? Hva er drivkraften? Hva er ledestjernen i dette?
Kanskje en bør unngå hvorfor – spørsmål, men når jeg trer inn i en lederstilling så blir noen av disse spørsmålene viktige å avklare. Hva ligger i å være leder? Mange tror nok at det er nok å være sjef – da bestemmer JEG! Sorry da har du tapt – tillit er ikke noe du har krav på – det er noe som må fortjenes. Å være autoritær er noe helt annet enn å være en autoritet! Mine suksess kriterier er erfaringsbasert, og de gjennomsyrer arbeidet mitt. Hvordan ledere ønsker å lage sine suksesskriterier vil variere – men de må være der. Hva er det som funker – få det ned!! Paradokset i noen bedrifter er at de gjør mer av det som ikke fungerer.
* Eierskap
* Danning og utdanning
* Humor og galskap
* Medansvar
* Tro på det du gjør
I arbeidslivet har jeg blitt inspirert og fasinert av ledere som har latt seg begeistre av og i jobben. Disse lederne som har en genuin kjærlighet til livet og til arbeidet sitt, som ikke tar seg selv så høytidelig, som ler mye, som gjør feil, som kan spørre om råd, som reflekterer mer enn å gi fasitsvar og som ser fremover. Alle andre kvalifikasjoner må selvsagt være på plass, men hvilke egenskaper har egentlig disse lederne som både får det til og har det gøy?
De setter sine ansatte i sentrum – de investerer i sine ansatte – de tillater dem å ha det gøy på jobben. Samtidig er de målrettet og gjør mange av disse punktene under helt intuitivt – fordi dette er drivkraften hos dem. Så her kommer mine 10 ledelsesråd basert på uttallige artikler – nei det ble bare fem:
Se dine ansatte – bli sett – innvolver dine ansatte – fokuser på gode prosesser – choose your attitude!
Alt dette andre med å sette mål, levere det du lover, delegere ansvar, sette sammen gode team, fokuser på det viktigste, utarbeid gode handlingsplaner etc etc – det følger jo med lederjobben!!
Når alt dette er sagt og alle disse punktene er ramset opp så er det helt klart at alle ansatte har et ansvar – jeg er klokketro mot uttalelsen til Franck Beck: Det er meg det kommer an på!!
Ha en strålendes uke!!