12 positive tanker som kan få deg dit du vil!

Jeg jobber videre med ledelse, selvledelse og kommunikasjon og i den forbindelse er jeg veldig opptatt av hva vi «forer» hjernen med. Jeg er sikker på at vi må omprogrammere noen ordrer i hjernen vår – fordi det styrer hvordan vi tenker, handler og hvilke valg vi gjør. Vi må altså prøve å omprogrammere vår atferd på en positiv måte. Og en av måtene det kan gjøres på er å bli bevisst på hva jeg sier til meg selv. Høres enkelt ut? Da må jeg bare igjen si at dette handler om………..akkurat……trening. Som i alt annet som du vil bli god på så handler dette om å trene. Så la meg presentere en omskriving fra 12 negative tanker til 12 positive tanker og på den måten vise EN mulig vei å gjøre dette på. Helt til slutt legger jeg ved de 12 negative tankene som holder oss igjen – klipp det vekk når du har lest det:)

IMG_3467IMG_1047

  1. Min fremtid er fra idag og fremover. Alt vi har med oss i bagasjen, ryggsekken(eller hva du vil kalle det) er med på å forme meg til den jeg er. Derfor er det viktig å vite hva jeg har der – men det bestemmer bare min fortid, min fremtid bestemmer jeg selv.
  2. Jeg skal tenke godt om meg selv og andre. Det er meg det kommer an på – der finnes utallige rare og morsomme og uhøflige mennesker rundt meg – jeg plikter å ta ansvar for meg, dersom jeg endrer meg – kan jeg kanskje få andre til å endre seg.
  3. Jeg skal gjøre det som gjør meg glad. Det skal så lite til – gi parkeringslappen videre til neste bil, et lite smilende nikk eller anerkjennende klapp på skulderen til en ansatt, en ekstra klem til dine barn, et kjærlig strøk til din partner……
  4. Jeg kan, det passer nå, jeg er bra nok. Dette er eksempler på mantra som er viktig å si til seg selv. Vi er veldig god på det motsatte – derfor må vi pøse på med hva jeg kan!
  5. Dette er nytt for meg – så det går nok bra. Dette populære Pippi uttrykket gir meg mer og mer etterhvert som jeg bruker det. Det sier meg noe om hvilken tilstand jeg velger når jeg skal utforske eller utfordre meg selv. Skift fokus sa Stein Moen(www.soscon.com) en gang – flytt fokuset på det som er idag og som er mulig i stedet for å ha fokus på alt som kan gå galt.
  6. Tilgi for egen helses skyld – ved å tilgi tar du kontrollen selv. Så lenge du går med bitterhet, nag, hevntanker – har du gitt fra deg kontrollen og lagt den i hendene på andre personer, på andre omgivelser. Jeg kan aldri kontrollere hva andre vil gjøre og/eller si om meg – jeg kan bare bestemme meg for hvordan jeg vil reagere på det. Lett? Nei. Mulig? Absolutt!! Og jeg kan love dere at den følelsen er mye bedre enn å være dypt nede i mørke.
  7. Der er alltid noe positivt i alle mennesker. Jeg velger å tro at der alltid vil være NOE positivt i andre mennesker.
  8. Alt smitter – også godt humør. Jeg kan velge hva jeg vil være mest i  – godt humør eller dårlig humør. Lik det eller la være – ingen tvinger meg til noen av delene – jeg velger det selv.
  9. Jeg kan slutte å stole på mennesker for å unngå smerte – da vil jeg også unngå å oppleve glede. Jeg må akseptere at for å kunne glede meg over dagen, solen og lyset – må jeg godta natten, månen og mørket. For å kunne oppleve glede – må jeg også vite hva sorg er. Det blir som ying og yang – det henger sammen.
  10. Det er ditt liv – ta styringen selv. Velg å sitte i førersete. Ta tak i dine mål – gjør det på din måte!
  11. Nuet er det beste – øyeblikket er ditt!!
  12. Ta deg tid til å drømme – i drømmen er alt mulig, der finnes alltid løsninger i drømmene.

21072011351

12 negative påstander er nå forsøkt omskrevet til 12 positive – dette er en måte å omprogrammere atferden vår på en positiv måte. I tillegg har jeg klart å skrive en relativt lang tekst uten bruk av ordet  – ikke!!

De 12 negative finnes bare i nyhetsbrevet og de er i tillegg skrevet med så liten skrift at de nesten er usynlig:):) Du kan se dem ved å melde deg på nyhetsbrevet på siden min. Der vil du motta litt om ledelse, selvledelse, kommunikasjon og kanskje noe annet:):) 

Lykke til!!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>