Begeistring på arbeidsplassen……..:)

En uke igjen til oppdrag «Begeistring på arbeidsplassen». Jeg pusser og finleser på teksten, snakker høyt, ler litt av meg selv, tar tiden, bytter bilder – innspurten er alltid en evig prosess av tanken «Kan-jeg-gjøre-det-annerledes» . På et tidspunkt vet jeg at jeg setter strek – går til oppdraget med rak rygg og tusenvis av sommerfugler i magen.

Å ha sommerfugler i magen er bra –  jeg SKAL kjenne det litt ellers er jeg ikke godt nok forberedt. Denne gangen er jeg veldig sikker på innholdet…….det er tilhørerne jeg lurer på. Det er en ny sektor, annerledes jobber, annerledes folk……….og det er da jeg kommer på noe en klok mann engang sa til meg:

Else-Marie dette er helt normale folk, de sover, spiser frokost, går på do, går på jobb, krangler sikkert med sjefen av og til – eller med kona – de er lik deg og meg. I tillegg er det stort sett det samme de jobber med …….kommunikasjon, konfliktberedskap, hvordan få det bedre på jobb, hvordan få alle til å være tilstede på jobb, hvordan kan vi ha det gøy på jobb…..

Jeg vil referere til en ny, svensk undersøkelse (Chef.se) som viser at kommunikasjon ikke er så dumt å trene på og at det med fordel kunne vært mer begeistring på arbeidsplassen. 71% av svenske ledere i mindre bedrifter mener at dårlige jobbprestasjoner kommer av medarbeidernes private bekymringer. Medarbeiderne er selvsagt helt ueninge – de mener det er stress, samarbeidsproblemer og dårlig kommunikasjon som er årsaken. Ledere som ikke klarer å skape et godt arbeidsmiljø – vil i større grad få fraværende medarbeidere. Trening også på dette feltet er helt nødvendig – sjef som bruker makt er på vei ut. Sjef som skaper verdier, lager gode kulturer, er engasjert er de som skaper gode miljøer og økt omsetning. En kan ikke gjøre alt – men alle kan gjøre litt!!

toalettet

 

Det er ikke så vanskelig å få den lune humoren på plass på arbeidsplassen – og jo mer lederen tillater av ideer og morsomme tiltak – jo mer vil arbeidstakerer komme på banen. Men det må settes i system. Og lederen må lage en kultur for dette – så må de ansatte hjelpe til med gjennomføring og vedlikeholde dette. Over er et bilde fra toalettet fra min forrige arbeidsplass. Er det så farlig om det dekoreres litt?? En oppfordring – ta et smil – i tunge dager kan det være nok til å snu humøret. Men ingen kan tvinge deg – du må ville det selv!!

Ha en fortsatt god kveld – hvilket humorstunt tar du idag??

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *