Hvorfor er det viktig å ha det gøy på jobben?

Jeg trenger ikke å være rakettforsker for å påstå at de fleste medarbeidere trives bedre på jobb når de har det gøy. Og det gir en toveis virkning – når medarbeidere trives, har begeistring på arbeid så skaper det også begeistring hos ledelsen og helt inn i styret!!

Vi har det som regel gøy med venner og på fest – men aksepten for å dra med seg humor og begeistring inn i jobben er ikke like stor. Ofte hører jeg: Nå må vi jobbe! Vi må ikke glemme at vi er på jobb! Nå må vi være litt seriøse her! Hvordan kan vi glemme at vi er på jobb – vi er der jo 8 timer eller kanskje mer. Og da mener jeg: Hvorfor ikke ha det gøy i tillegg? Dessverre er det fremdeles ledere og styrer som ikke ser sammenhengen mellom det å ha det gøy og gode resultater for bedriften. Galgenhumor brukes ofte for å vri fokus fra det ubehagelige til det morsomme. Mange skriver om hvorfor det er viktig å ha det gøy på jobben – jeg skal referere til hva Melhus skriver om hvorfor dette er så viktig(fra boken Sykt bra!)

Han mener at humor har lav status i arbeidslivet – her er et par årsaker til hvorfor vi må ha mer humor på arbeidsplassen:

Humor styrker ledelse.

«Den som mangler sans for humor, har et alvorlig problem og bør ikke gis ansvar for andre mennesker. Som leder uten humor rammer du ikke bare deg selv, men også alle andre som må forholde seg til deg på jobben», Sven Svebak. Humor styrker gruppesamarbeidet, styrker det sosiale miljøet og kan øke viljen til endring. Tenk over at ordet ledelse kan deles inn i Le-Del-Se.

Humor reduserer stress.

Mange bedrifter lever under enorme tidspress og endringsprosesser. Her kan galgenhumor og begeistring være stressreduserende og faktisk nyttig. Til og med den kjente psykoanalysens far Freud har skrevet mye om humor og påpeker at humor er en ferdighet som hjelper oss til å mestre stress, frustrasjon og andre daglige problemer. Humor trer frem som en reddende engel når livet blir for tøft.

Humor handler ikke om å bli verdensmester i å fortelle vitser eller å le mest. Det handler om å finne de små lyspunktene i hverdagen, å se det positive i det som skjer selv i de vanskeligste situasjoner. Det handler mye om valg – eller som de sier i filmen Fish – choose your attitude!! Jeg sier ikke at alt i arbeidslivet kan løses med en latter – klart at det grunnleggende må være på plass. Rutiner, økonomi, ansvarsområder etc. Når det snakkes om humor vil jeg også understreke at jeg snakker om den sunne humoren – ikke sarkasme, uthenging etc.

Jeg vil presentere Melhus sin sjekkliste for humor på arbeidsplassen – dette er spørsmål du kan stille deg selv på jobb:

* Er det mye lekenhet og latter i hverdagen?

* Gleder vi hverandre?

* Takles motgang med aggresjon eller galgenhumor?

* Bruker vi humor i kreativitet og utviklingsarbeid?

* Praktiserer vi sunn eller usunn humor?

For mitt vedkommende skal vi denne helgen til årets hotteste event hos gode venner som renner over av smittsomt humør og som tar seg det arbeidet å lage en event som vi husker, som vi ler av om vinteren og som vi så inderlig gleder oss til hver vår. De stiller sitt hus og sin eiendom og sin gjestfrihet og deler av sitt humoroverskudd og hjertevarme. Bare å være i nærheten av dere  – Kay og Therese – gir oss en dobbeldose av vitaminer og vitapro.

Therese og Kay – dere gir oss så ufattelig mye glede og begeistring. Takk !!

Collage Hinna

 

One Comment On “Hvorfor er det viktig å ha det gøy på jobben?”

  1. Lykke til Else-Marie, dette må jo være målet for alle arbeidsplasser:) starte dagen med en latter og en klapp på skulderen eller en klem om det trengs.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>