Salgsmøte…….eller??

Jeg smaker litt på ordet «salg» og «selger» og kjenner meg litt rådløs et øyeblikk. For at bedriften min skal helt opp å stå må jeg drive med innsalg – så dette er områder jeg bare fort må bli komfertabel med:)  I mine tidligere jobber var jeg og selgere ikke et godt team, for å si det mildt – bortsett fra noen som kom gjennom nåløyet – og det var lite og smalt kan jeg love dere. Dere kjenner alle til det – en travel arbeidsdag, kanskje noen møter står for døren – da ringer det en som spør etter den som har ansvar for telefoni?? Jeg har hatt mye morsomt med dette som daglig leder i barnehagen. Ansvarlig for telefoni – ja det er meg det. Neste selger – ansvarlig for regnskap? Ja det er meg det. Neste telefon – ansvarlig for innkjøp – ja det er meg det. Jeg husker også dem som kjekt hoiet inn i røret : Hei Else-Marie som om vi hadde kjent hverandre i flere år.

Så jeg leter bakover for å huske – hva gjorde de gode selgerne?? Hvilket forarbeid hadde de gjort? Ja hadde de rett og slett gjort leksene sine?? Jo de gode selgerne visste hvilken type bedrift de ringte til – at daglig leder stort sett er den som har ansvaret. De hadde til og med lest litt om hvilke verdier vi hadde og hvilke prosjekter vi jobbet med akkurat nå!!

Å ha et godt navn og rykte innen sin egen bransje holder ikke når en skal skifte beite. Det er ikke så mye innholdet i arbeidet som skal forandres på – mer hvem jeg henvender meg til. Utfordringene og tematikken er stort sett den samme – kommunikasjon, kulturbygging, få frem de skjulte skattene hos de ansatte, optimalisering av omsetningen…..med mer. Det hjelper på at dem jeg henvender meg til har hatt barn i barnehager hvor jeg har forelest eller på andre måter gjort noe positivt for. Det hjelper også på at noen gründere der ute kan mye om sosiale medier og kan lære dette videre til andre. For det fungerer å være synlig. Takk Trine Grung!!

Og ikke minst hjelper det å ha mine egne suksesshistorier på det som funker!

21072011351

Jeg tror på ideene mine – jeg tror på en langsiktig endring hos ledere, jeg tror på det verktøyet jeg har, jeg tror at gode ledere ønsker å bli enda bedre, jeg tror at ledere ønsker mer begeistring inn i hverdagen, jeg vet at økt trivsel og økt kreativitet gir en fin bonus i andre enden nemlig økt omsetning og redusert sykefravær for dem som jobber med det – i tillegg til økt trivsel og begeistring. Endringer tar tid – varige endringer tar kanskje enda lenger tid. Jeg jobber ikke med kvikk – fix, skal ledere endre seg så må der jobbes. Men det er lettere og kjekkere enn kanskje noen tror. Grunntanken i begeistringsbedrifter tuftes på NLP coaching – det er du som har svaret, jeg kan hjelpe deg med å få det frem. (les mer om coaching på hjemmesiden min – eller google NLP coaching) Du har ressursene – selv om du kanskje har gjemt dem godt unna. Det er det samme med kreativitet. Alle barn er født nysgjerrige, undrende, lekne og kreative – men på et aller annet tidspunkt blir noen av oss gradvis avlært nysgjerrighet og kreativiten. Det geniale og flotte er da at det kan re-læres – for vi har det i oss. Ledelse handler i første omgang – for meg – om relasjonsbygging. Det er den menneskelige biten vi må rette mest fokus på – ikke havne i kalde HR målinger og ensidig karaktergiving. Fordelene med å jobbe over tid og med begeistring er mange – blant annet:

* Selvinnsikt og en god personlig utvikling

* Oppdage ditt eget potensiale og få brukt det

* Legge nye strategier og foreta valg utifra disse

* Økt trivsel og begeistring

* Medarbeidere som byr på seg selv

Jeg begynte med salgsmøte – men ender alltid opp med noe annet. I tillegg har jeg fått en meget hyggelig telefon fra Guttorm Fløistad – en filosof og professor som jeg samarbeidet med et år for lenge siden.  Vi måtte avbryte – så jeg undrer meg på hva han vil meg. Og så jeg skal på salgsmøte imorgen:)

Ha en fin og verdifull dag!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>