Hører jeg egentlig hva du sier?

Dette er en overskrift som stod i Tara for en stund siden. Det morsomme er at jeg leste den: Hører DU egentlig hva JEG sier? Og det blir jo noe helt annet.

Nei her handler det om meg – hører jeg egentlig hva du sier? Det handler om mitt forhold til andre mennesker, forholdet til min egen måte å kommunisere på, mitt forhold til hvordan jeg trener på dette. Å høre hva du egentlig sier betyr at jeg må begynne å lytte til det du sier, jeg må også trene på å lytte til det som IKKE  blir sagt.  Samtidig betyr å høre og å lytte  to forskjellige ting. Å høre etter trenger ikke å bety at jeg lytter til det som virkelig blir sagt.

Les mer

Takk for det gamle……en slags vareopptelling:)

Siste dagen i 2014:) Det er så mange som har ringt og alle sier det samme : Takk for det gamle…….og jeg har fundert noen timer nå på hva jeg legger i disse fire ordene. For meg har dette dypdykket i fire ord resultert i en slags vareopptelling for 2014 og her er noe av min vareopptelling:

* Det har vært et år hvor mange nye ideer skulle prøves ut, jeg var sikker på at målet var helt tydelig.

* Jeg har famlet, trukket meg og gått på. Jeg ser at jeg har mye, mye mer å gå på:)

* Jeg har oppdaget hvor lett det er å miste målet av syne – hvor fort jeg går i fellen med å snakke meg ned. Nå er jeg ærlig!!

* Å ha noen i bedriften min – styret mitt – som setter foten ned og tar et godt nakkegrep på meg har vært viktig. Noen som tar av meg skylappene og spør: Skal du dit eller der??

* Jeg har oppdaget at jeg er ikke mer spesiell enn andre – jeg liker også å ha det trygt og godt rundt meg.

Les mer

Kunsten å leve – tanker fra boken…….

Jeg sitter ved frokostbordet, leser litt aviser, hører på nyhetene, koser meg med en kopp kaffe……..stort sett slik en koselig søndag morgen skal være ….for meg. Søndagen er rolig, vi er ferdig med småbarna som dro oss ut av sengene i 6 tiden, vi er blitt besteforeldre……det er lett å la tankene vandre på en søndag morgen. Og plutselig vandret tankene mine til en bok fra 1993 – Kunsten å leve av Jan Vincents Johannessen. Dere som har fulgt de gratis nyhetsbrevene mine vil kjenne noe igjen fra oppmerksomhetstrening eller rett og slett stressmestring. Å ta en vareopptelling i ny og ne, å ta en medarbeidersamtale med seg selv eller å rydde litt i den ryggsekken vi alle har med oss, samtidig som du puster dypt og inderlig – det er en nyttig oppgave og jeg anbefaler en i året. EN vareopptelling – EN medarbeidersamtale – EN opprydding(minst).

Les mer

Stressmestring er egentlig mestring av livet……..

Jeg elsker regnsvær! Regnværet har så mange fordeler, det er så mye jeg kan tillegge regnværet….jeg kan krype opp på mitt lille rom med gode bøker, med tid til refleksjon, bare være tilstede her. Jeg kan ta noen psykiske opprydninger, jeg kan rydde i alle hyllene mine, rydde noen klær ut av klesskapet, de som var tiltenkt om 5 kg mindre……

Men dere har skjønt det – for egentlig finner jeg bare en kjempegod anledning til å holde meg innendørs og gjøre noen av de tingene jeg liker veldig godt….skrive, lese, tenke, høre på radioen, lytte til musikk og bare være meg selv. Derfor trives jeg i Stavanger hvor været er uforutsigbart, hvor stormen er rett rundt hjørnet og hvor jeg da – med veldig god samvittighet – tillater meg å synke inn i meg selv. Jeg liker sol og fint vær også – men det skriver jeg ikke om nå.

Les mer

Ulike måter å lede på…..

En lang vår og en deilig sommer er på hell. Badesesongen er igang og det er mye å glede seg til.

Endelig første bloggbilde

Jeg har hatt pause i bloggingen men kjenner nå at det strømmer på. Det har vært mange som har meldt seg på gratis nyhetsbrev og der har det vært stille nå en laaaaang stund – faktisk helt siden de tolv nyhetsbrevene om OT (oppmerksomhetstrening). Det betyr at jeg har tatt det litt rolig, der har vært endel å ta fatt i i forhold til min kjære mann da han fikk kreft og jeg har tillatt meg selv å skru ned tempoet og….. javel noen vil vel også si at jeg har ligget litt på latsiden. Og den siden har vært god å kjenne på:)

Les mer

Vårens gave…..

Jeg føler meg heldig og beæret. Trine Ålstedt har invitert meg til Lillestrøm for å lytte til Richard Bandler, en av grunnleggerne av NLP. I tre timer skal jeg få møte og lytte til denne mannen som har satt igang utrolige prosesser, som lærer mennesker hvordan vi kan nå våre mål, våre drømmer rett og slett ved å gi oss selv en ny måte å snakke til oss selv på, som lærer oss mye om hvordan hjernen fungerer på en forståelig måte. Og ikke minst – hvordan vi kan bruke hjernen til det beste for oss selv og andre mennesker.

Les mer

Vi skifter til ledlys………og et par andre ting:)

Mars har vært en travel og innholdsrik måned – og er enda ikke over:) Det begynte med å minnes min mor som døde for 3 år siden – og jeg oppdaget at tiden går…om ikke fort så går den ihvertfall eller kommer….. Min kjære, skjønne, livsnytende mor hadde et langt og godt liv med min far og de levde ut mange av drømmene sine. Hun var direkte og tydelig – det var aldri noen tvil om hva hun mente. Noen ville kanskje si at hun var skarp – men i disse ulne tider gjør vel det ingenting. En stor takk til min mor for en klar og tydelig oppdragelse hvor også gleden over å treffe nye mennesker og det å være på reisefot var viktig for henne. I så måte var hun en flott ambassadør. Og en enda større takk til min far som velger å leve et aktivt og innholdsrikt liv.

morcollage

Samme uke ble jeg sertifisert som instruktør i mindfulness/oppmerksomhetstrening – noe jeg ser frem til å praktisere så mye som mulig. I tillegg skal dette nå prøves ut på 5 åringene i barnehagen. Det skal dokumenteres og gis tilbakemelding til Andries Kroese, som sertifiserte oss.

Kvelden etter befant vi oss på Backstreetboys konsert – 16 år etter at vi var i Spektrum og så dem første gang:):) Dette var en ren mimrekonsert og vi koste oss med god mat og mange gode historier. Gode venner som samles – Torbjørg, Anette, Ida og meg selv.

Litt hjemlige sysler – vi skulle skifte fra halogen til ledlys på kjøkkenet – under kjøkkenhyllene. Det viste seg å være en omfattende jobb. Alle hyllene måtte demonteres – så vi kokte kaffe til montøren, satte på god musikk og forsvant ut dørene på en god joggetur. Da vi returnerte til kjøkkenet måtte alt ut av hyllene. Men det jo aldri så galt at det ikke er godt for noe – vi fikk jo gjøre vårrengjøringen veldig tidlig. Og ledlys ble det:):)

ledlys

Og nå!!!!!!! Nå ser jeg frem til en spennende London tur. Siv-Grete og jeg skal på 4 dagers happening med «tusenvis» av andre(ihvertfall hundrevis) og få opplevee Anthony Robbins. Dette har jeg gledet meg til siden ifjor – og nå er det nedtelleing. Og så leser jeg om firewalk…….og ja jeg leser om å møte frykten, men jeg tenker at det kan være greit å være litt skeptisk også. Brennheite steiner og å hoppe ut av et fly – jeg er skeptisk til begge deler:):)

Jeg reiser allikevel til London «openminded»……..kanskje blir firewalk den nye personalleken:):) Dere kan google firewalk selv – ser morsomt ut???

Bare et lite tilbakeblikk….

Så starter jeg bloggskrivingen igjen med at alt blir slettet….hele tilbakeblikket var gjort klart – febrauar og mars var beskrevet utfyllende. Jeg trekker pusten SÅ dypt ned i magen at magen holder på å eksplodere – det skal nemlig hjelpe:) Og det gjør det – javel så var det kanskje ikke så viktig da.

Det er godt at jeg har blitt instruktør i mindfulness/oppmerksomhetstrening – da kan jeg ihvertfall ta tak i meg selv og komme meg i nuet. Og for noen deilige øyeblikk – de små stundene jeg klarer å tømme hodet for alle tankene, alle tingene jeg må ta stilling til, alle spørsmålene som skal ha et svar…og de kommer fortere og fortere. Jeg har vært så heldig å ha Andries Krose som «lærer» i dette. En professor i karkirurgi – som i årevis har sett konsekvensene av negativt stress. I tillegg har han også i årevis arbeidet med meditasjon og mindfulness. I mine nyhetsbrev har jeg over 12 uker skrevet endel om oppmerksomhetstrening og metoder som er gode å bruke. Blant annet SOAL. Bokstavene i SOAL står for følgende:

  • Stopp opp: skap litt avstand til situasjon, tanker og følelser via å fokusere på pusten
  • Observer: Se og lytt og kjenn  både innover og utover Hva er fakta i. Sett gjerne ord på: Hva tenker jeg? situasjonen?  Hva føler jeg?
  • Aksepter: Konstater fakta, stå i tingene slik de. Evt. reager/ prøv å handle hensiktsmessig hvis du oppdager at det er det beste
  •   La gå:  La situasjonen gå, La tanker gå , Gi slipp

Denne instruktørdelen har stått veldig sentralt i februar/mars. Jeg har også på den ene samlingen funnet det minste hotellrommet som er å oppdrive:):)

IMG_4794

Som en liten togkupe – men veldig koselig og lunt da – og jeg har ingen fobi for trange rom så det gikk helt greit.

En annen stor begivenhet som jeg vil skrive om er det å være mormor. Lille Julie ble den 12.mars 5 mnd – og ingen har forberedt meg på at det går an å bli så tussete. Så nå går turene ofte til Bergen – noen må ta ansvar å fortelle om Viking og la henne få høre Stavanger dialekten. Og selvfølgelig setter hun stor pris på mormor! En annen side ved å væe mormor er at jeg ikke trenger å tenke på oppdragelse(ikke så mye ihvertfall) – jeg skal bare være sammen med henne – så ofte jeg kan.

mormor og julie

Her har vi nettopp kjøpt ny lue og her sovner hun inn trygt og et godt tak om mammas hånd:):)

Livet er ellers ganske lunefult og uforutsigbart. Min kjære mann måtte inn igjen til en ny operasjon – det viste seg å være en spredning. Så nå jobber vi endel med hvordan å leve med dette. Dette handler mye om å miste kontrollen – så da får vi finne ut hvordan vi kan ta kontrollen tilbake og på hva. Vi har bestemt oss for at vi bestemmer selv hvordan dette skal få lov til å påvirke oss. I tillegg skal det være helt greit å gå litt opp og ned i bølgene – men kanskje vi kan finne den gode surfebølgen og holde oss mest der. Å nyte livet og alle de fine øyeblikkene vi kanskje ellers overser blir enda mer viktig enn før. Vi merker også andre rare reaksjoner – vi treffer mennekser som reagerer på at vi har det gøy. Men det er ikke vårt ansvar:) Vi skal omfavne livet.

 

 

Retten til å uttale seg!

Det ryddes i papirer og artikler og det blir ofte historier av disse haugene mine. Innimellom alt som ligger her finner jeg et gammelt  Tara blad. Og jeg vet at det ligger der fordi jeg har sett noe som der-og-da vekket min interesse. Bladet er fra nov 2013. Akkurat hvilken tanke jeg hadde da – aner jeg ikke. Så jeg beynner å bla. Helt siden jeg selv var intervjuet i Tara (det visste du gjerne ikke) har jeg abonnert på dette bladet. Og det er to ting jeg hiver meg over med en gang – det er sjefsmegga Astrid Gunnestad og mindfulness med Lisbeth. Så jeg begynte der – og da ser jeg det. Det er jo selvsagt sjefsmegga «En gave til besvær». Hun snakker mye om å snakke ned – hvorfor vi holder på med det! Og det opptar også mine tanker.

sjefsmegga

Hennes vinkling handler om Grete Waitz og Ingrid Kristiansen og hvilket motiv der lå i å snakke ned Grete Waitz. Det er en tanekvekker for seg selv. Jeg vinkler dette utifra hvordan å endre mønstre.

Dersom vi ønsker å endre på mønstrene våre, endre på vår egen «programmering», må vi først begynne med oss selv. I mitt forrige innlegg, datert 6.februar, prøvde jeg å vise det ved å endre «12 negative ting som drar oss ned» til «12 positive ting som kan få deg dit du vil». Vi må begynne med omprogrammeringen snarest – eller helst straks!! Her deler jeg tre ting jeg gjør (husk at hos meg gjelder regelen om mest av og minst av – når jeg sier at jeg gjør dette så trer regelen inn:))

Derfor fungerer også mindfulness/oppmerksomhetstreningen så bra.Den får meg for det første til å fokusere på her og nå, til å sentrere min energi.

http://www.forskning.no/artikler/2013/januar/346391

Her er det jeg gjør:

1. Bruker oppmerksom meditasjon så ofte jeg kan – fokuserer energien min og får meg i her-og-nå modus.

2. Deretter går jeg over til å snakke bedre om meg selv – altså snakke meg opp.

3. Neste trinn er å fokusere på det jeg kan og at det går bra. Jeg tar en Pippi variant «Dette har jeg aldri gjort før – så det gå sikkert bra».

Den måtte jeg bruke her om dagen da jeg fikk en forespørsel om å holde begeistringsforedrag på engelsk. I et nanosekund lå svaret på tungen min – nei det kan jeg ikke!!! Heldigvis sa jeg ikke det – men taktisk svarte jeg at det pr dags dato ikke forelå et ferdig manuskript. Og da sa jeg til meg selv i samme øyeblikk – det skal jeg få til!!

Dette kan dere få lære mer om på foredraget den 7.april i Rosenkildehuset av selveste Trine Åldstedt. Les om kurset på linken og meld dere på. Dere vil få tre uforglemmelige timer. Få det med der!!

https://www.deltager.no/Lederutvikling

Tilbake til tittelen «Retten til å uttale seg». Joda vi har ytringsfrihet og bla bla. En mengde folk fokuserer på rettighetene sine, det jeg har krav på. Jeg ønsker å fokusere på pliktene også. I hete diskusjoner kan jeg godt finne på å spørre: Har du stemt ved politisk valg? Ikke det nei – da mistet du retten til å uttale deg overfor meg. Noen blir rasende – noen tar poenget med stor grad av humor og selvironi. Astrid Gunnestad nevner helt til slutt at mange har uttalt seg negativt til Christian Ringnes sine skulpturer av kvinnekropper i Ekebergskogen. Hun hadde tatt turen opp dit og møtte mange begeistrede mennesker og hun avslutter så flott: «Hva med å få fakta på bordet før man hyler opp?» Mange av dem som har uttalt seg har ikke engang giddet å ta turen dit! Få fakta på bordet.

Det kommer litt mer om hva jeg fant i ryddehaugen i neste uke – følg med!

Ha en flott uke!

Tilhørighet…….bare en bagatell?

Imorges fikk jeg en aha opplevelse som gjorde meg spesielt glad. På grunn av noe som skjedde hjemme kom jeg til å bli litt sen til jobben. Jeg gjør som jeg pleier når jeg har en avtale og ser ut til å komme for sent – jeg tar telefonen og ringer. En blid bergenserinne svarer meg i telefonen – og i det samme slår det meg i magen: Så utrolig deilig å ha noen å ringe til, noen å høre sammen med. Jeg er selvstendig næringsdrivende i tillegg til å få lov til å høre til en plass – så jeg ser begge sidene. Å være for seg selv har sine fordeler – men der ingen som sier godmorgen, har du det bra, savnet deg igår….etc. Der er ingen som står klar på bursdagene dine og har funnet på noen sprelske ideer, der er ingen som inkluderer deg i lønningspilsen og slike ting.

DSC_0090

Å høre til i en gruppe kan være vanskelig, vi må jo kommunisere med alle, vi er uenige, vi må utfordre oss i fellesskap og individuelt, noen ganger vinner vi og noen ganger taper vi, vi må holde ut med mennesker vi har mindre god kjemi med og av og til topper det seg kanskje i en konflikt eller to. Allikevel…………er der noen som sier godmorgen, gratulerer deg med dagen, lurer på hvordan det går med deg dersom du er litt «tufs» og er hjemme. Allikevel er der noen som finner på sprelske ting, skremmer deg, forteller gode eller dårlige vitser og bare er der……….

Jeg vil ikke bytte – jeg ble bare så plutselig klar over at jeg har mye å være glad for, mye å være takknemlig for …at jeg faktisk har mye:):)

Hellestø

Det var bare en tanke jeg ville dele:)

Ha en fin uke – uansett om du er for deg selv eller med andre!